The unexamined life is not worth living - Socrates

mandag 1. november 2010

Dagens innsikt.

























Livet er en vakker kvinne, en vakker kvinne er en velsignelse, en velsignelse er et privilegium, et privilegium er en ære, ære er en følelse, en følelse er en del av deg. En del av deg vil være likt, en del av deg vil være mislikt, så la oss si at det bare er en del av livet. Så om du ikke føler deg i ett med den vakre kvinnen kalt livet, må du kanskje vise henne mer kjærlighet, passe på henne, gjøre noe for henne, la henne vokse, slik at hun kanskje blir en varig del av deg. Det verste er å se en vakker kvinne bli urettferdig behandla. Hvordan behandler du livet?

Livet er en vakker strid, en strid er motgang, motgang er frykt, frykt er en svakhet. Å overkomme en svakhet er en styrke, styrke er makt, makt er muligheter, muligheter er håp, håp er fantasi, fantasien er dine tanker, dine tanker er dine ord, dine ord er dine handlinger, dine handlinger er den du er. Striden skaper deg.

Livet er vanskelig å definere, fordi at en definisjon er endelig. Jeg kan ikke si deg hva livet er, men jeg kan alltid prøve å formidle hvordan det er noen ganger. Min identitet er ikke endelig, ikke ennå. Så hvordan skal du definere meg? Mennesker er redde for usikkerheter, kanskje derfor vi er så sårbare, så flinke til å definere noe som det absolutt. "Det er bare sånn det er..." Så fort du slutter å definere deg selv, jo lettere vokser du inn i personen du er i samsvar med den du vil være. Hvordan skal jeg bli en sterk person hvis jeg allerede har definert meg som svak? Hvordan skal jeg finne håp hvis jeg definert meg selv som håpløs? Og hvordan skal jeg stå på mine egne bein hvis jeg ser på meg selv uten en ryggrad? Det er som å si du er mett når du sulter. Forandringen skjer i hodet først. 

Spørsmål er nøkkelen til kunnskap, ignoranse er nøkkelen til fordommer, krangel, og misforståelser. Ignoranse er definert som mangel på kunnskap om noe. Kunnskap er ikke faktaene i en historiebok, men din intelligens i forhold til å overleve et liv der du tilpasser omstendigheter og utvikler deg til det beste utifra det. Intelligens i forhold til å vite hva du skal si og hva du ikke skal si. Hvordan du skal la deg påvirke og ikke. Hvis du ikke visste bedre så var du ignorant, om du visste bedre; er det noe galt med moralen din, måten du tenker på, personen du er.  

Dette er dagens refleksjon. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar