The unexamined life is not worth living - Socrates

torsdag 16. desember 2010

Vann tørker fortere enn tårer
















   

           Din historie:    
Når du var i tidlig tenårene var du forelsket, og det førte med din første hjertesorg. Jeg er ganske sikker på at det ikke tok så lang tid før du kom deg til ditt vanlige jeg, og om det tok lang tid, så innså du at det ikke var noe å tenke over en gang. Kanskje kjenner du den personen idag, han/hun som en gang føltes som "den rette" er kanskje ikke det du foretrekker som partner idag engang. Øynene dine var utsatt for vannlekkasje og umodenhet.

Tårer er en væske som utskilles fra tårekjertelen ved øyet. Tårevæsken består av saltvann som inneholder en rekke enzymer og antistoffer, som har til formål at forhindre bakterier å trenge inn i øyet. Dette er slik wikipedia forklarer det. Du lærte med andre ord at når det blir mye dritt så hender det at denne vesken naturlig kommer ut. Noen ganger er det bare naturlig i situasjonen der og da. Du kommer over det. 

Min historie: 
Når jeg vokste opp lærte jeg om en hendelse i historien. Det var en gang en mann som ledet et folk som førte guds budskap i riktig ord og rett. Slik som i våres dager, var mye av de hellige skriftene utsatt for folk som ville tjene penger og makt av folks godtro (haters), men den gode lederen var en ærlig og bra mann. Det ble en strid mellom de gode og onde.

Den gode lederen het Hussain, og den onde konge på andre siden av det arabiske riket, het Yazid. Yazid var datidens Taliban. Han tvang kvinner til sex og var imot utdanning av det motsatte kjønn. Han drakk i bønnen sin og drepte demonstranter og uskyldige. Yazid var alt annet enn tilegnet til å arve tronen. Som et symbol på Hussains uskyldighet og fredelige budskap, bestemte han seg for å ikke gjøre annet enn selvforsvar mot en massiv hær som kuttet vannforskyningen deres, drepte 90 prosent av mannfolket og tok resten til fangenskap. Alt for å prøve å tvinge Hussain til å bøye seg til hans "kongedømme". 

1400 år senere er sorgen over hendelsen fortsatt fersk når vi tenker på det, øynene våres er fortsatt utsatt for tårer, de tørker ikke. Hussain gav ikke tronen videre til andre enn sønnen sin, det sies at sønnen så hele slekta si bli slakta og torturert rett foran seg. Han gråt så mye at tårene ble til blod. Hussain lærte meg smerte, ikke en tenåringsforelskelse.















                       

               Aonipedia: 
Tårer er en handling som beskriver smerte, sorg og andre negative følelser. Tårer forbindes med å gråte og oppleves som en ukontrollert følelse som renner ut selv når personen ikke velger dette.  Handlinger sier mer enn ord, et hjertestikk punkterer evnen til å smile.  Tårer forsvinner ikke, men ganske lik dype sår blir dem til arr som gir deg assosiasjoner til smilet som forsvant når tårene rant. Derfor er det kanskje vanskelig å tilgi noen som har gitt deg ekte smerte og ikke bare en sur dag, time, eller uke. Smilet kommer tilbake en dag, men ting tar tid, og jeg mener ikke 10 dager. 

Konklusjon:
Vi er vel bare oppdratt annerledes innen kjærlighet, sorg, glede, smil, latter og minner. For jeg ser en kald verden, og kaldere blir den når vi ikke forstår hverandre. Verden gjennom mine linser er ikke din forståelse av ting, og motsatt. I en periode i livet med mye motgang har jeg forstått at vi opplever sorg (f. eks) på hver vår måte. Jeg prøver bare å passe inn. Vi gir faen - ække det blitt kult å si nå a? 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar