The unexamined life is not worth living - Socrates

lørdag 18. desember 2010

Hvile






















De sier at livet fortsetter uansett om du vil det eller ikke, jeg sier meg uenig. Livene til alle andre fortsetter, ditt velger du selv. Jeg setter livet på hold denne julen. Legen sier at jeg trenger hvile, søvn, sunn mat og en uke med medisin. Det passer vel enda bedre å dra hjem til Larvik på denne tiden. Jeg føler at jeg har vært på sted hvor jeg på en måte ikke har hastet livet, men likevel så har jeg ikke klart å hvile. De siste to ukene sov jeg aldri om nettene og fant en mulighet til å sove i noen få timer etter skole. Mesteparten av tiden lå jeg å stirret opp i taket. De samme tankene om og om igjen, bedre er det når folk gir deg enda flere ting å tenke på.

Sometimes the most urgent thing you can possibly do is take a complete rest
- Ashleigh Brilliant

I løpet av en tid med mye søvn har jeg også hatt mye rare drømmer. Jeg sykler til et hellig sted, men jeg kan ikke veien. Jeg møter mye folk langs veien som veilleder meg. I drømmetydning sies det at en sykkel symboliserer hjelp. Så jeg søker hjelp hos meg selv og de tingene som jeg føler gjør meg nærmere noe hellig, de tingene som gjør ting verdt det. Jeg finner meg selv blant tekster, en novelle jeg holder på å skrive, musikktekster (siden jeg driver med musikk btw), og sidene til bøker skrevet av de bedre skribenter. Kunnskap. 

Rest when you're weary. Refresh and renew yourself, your body, your mind, your spirit. Then get back to work. –Ralph Marston

Så jeg lader batteriene, fordi at jeg ser for meg et bra år i vente. Bra er det fordi at 2010 ikke drepte meg, og da er det ingenting annet å gjør enn å bygge meg opp igjen. Jeg orker ikke å gå rundt halvdø i et par måneder i et nytt år hvor jeg trenger mye ny energi. Noen ganger er det bedre å sette livet på hold for så  at det skal kunne rulle som det en gang gjorde. Hvor langt kommer du med punkterte hjul uten å krasje i en verden så kald.

Så dagens oppfordring er å hvile. Feire skal du uansett, det er lov. Men pass på å hente nok hvile for hjerne, kropp og sjel før et nytt år med nye eventyr starter. Gi noe tid, for så at du gir det respekt; som når vi velger å ikke hoppe på en ny person etter et forhold, det at du ikke drysser salt på såret gjør det en del mye bedre når du faktisk finner en ny person å bruke tiden på. Skape eventyr. Som når du forstår at tid leger sår og at folk ikke kan tvinges til å le, det er først da du kan sitte pris på deres smil, for da er det faktisk ekte. Det er en grunn til at du velger å legge deg tidlig før en vanskelig dag. I år legger jeg meg til søvn allerede før et nytt år, for det blir like vanskelig som bra. 

Smerte, sult og mot har en ting til felles; for å forstå det, må du ha opplevd det 110 prosent. Lærdommen kan ikke brukes uten en friskt hode, så lukk øynene en gang før du prøver å åpne dem. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar